Jiří Rostecký

Jak požádat o to, aby o vás někdo napsal zadarmo?

1. 2. 2016

Dneska mi přišly 2 e-maily. Jeden zněl takto:

Dobrý den,
naše vývojářská firma XY spouští stejnojmennou aplikaci, na kterou si Vás tímto dovolujeme upozornit.

Zde jsou odkazy na jediné články, které zatím o aplikaci vyšly:

odkazy

Pokud byste chtěli o Yemoboxu napsat, moc rádi Vám zodpovíme případné dotazy.
Velmi Vám děkuji za Váš čas.

Druhý takto:

Hezký den, Jirko
jmenuji se X a pomáhám společnosti Y s online propagací.
Rádi bychom na webu http://mladypodnikatel.cz/ umístili článek pro Y.

Společně jsme připravili článek na téma: název tématu. Zajímalo by Vás to? Mohla bych Vám poslat článek na ukázku a viděl byste, zda se Vám líbí či ne?

Netajím se tím, že mi jde primárně o propagaci společnosti a služeb Y. Na druhou stranu mi jde i o kvalitu Vašeho magazínu a proto je článek připravený dle nejlepšího vědomí. 🙂

Dejte prosím vědět podmínky umístění článku a zda máte zájem o zaslání jeho náhledu. Ráda Vám ho pošlu.

Ten první jsem smazal. Ten druhý jsem si nechal nepřečtený a přemýšlím, co s ním. Podobných e-mailů mi chodí každý týden několik. Chtějí reklamu zadarmo. Vydat nějakou tiskovku (což vůbec není tiskovka, ale hurá článek, který jim má přivést první zákazníky), udělat rozhovor (který bude ještě více hurá) nebo něco takového. Hlavně z mého webu vytřískat co nejvíc.

Druhý e-mail si moji pozornost získal tím, že myslel i na mne. Ne jen na sebe. Ne jen na propagaci té služby, kterou vůbec neznám a na jejím úspěchu mi nezáleží. Myslel i na mne. Na to, aby mi získal čtenáře, potěšil ty stávající, byl pro mne hodnotný.

Jak požádat o reklamu zadarmo?

Za prvé, přiznejme si, že chcete něco zadarmo. Váš produkt či služba pravděpodobně není tak famózní, jak si myslíte. Pravděpodobně si autoři blogů, redaktoři magazínů, novináři a další nesednou na zadek, když jim napíšete e-mail. Jejich život se pravděpodobně nezmění, když se o vás nedozví.

Článek zdarma

A co byste rádi? Článek? Nebo rovnou dva? | Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Lili

Takže si nechte fráze jako „tímto si Vás dovolujeme upozornit“, protože vám to jednak nedovolili a jednak je nepotřebujete upozornit.

Potřebujete je zaujmout.

A zaujmout je můžete mnoha způsoby. Základní jsou ale dva:

  • Dáte jim něco lahodného – super statistiku, případovou studii, zajímavý příběh, hodně atraktivní téma apod.
  • Pomůžete jim naplnit jejich cíle – potěšit své čtenáře, oslovit nové publikum, získat zpětný odkaz, najít nové inzerenty atd.

A teď se zeptejte sami sebe. Povedlo se alespoň něco z toho i vašemu e-mailu? Jak moc to koresponduje s frází „dovolujeme si Vás upozornit“? Jak moc tomu pomohly prosby na začátku e-mailu a vaše vzlykání nad tím, že nemáte peníze na marketing?

Jak to může vypadat lépe?

Třeba takto:

Ahoj, Jirko,

měl bych pro tebe nápad na spolupráci, ve které bychom si oba mohli pomoci. Já potřebuji představit tvým čtenářům náš nový produkt. Tobě bych mohl pomoci oslovit nové čtenáře třeba tím, že článek pak rozešleme 2000 kontaktům v našem newsletteru. Když jsem se díval na tvoje články, přijdou mi pro ně užitečné.

Co na to říkáš?

To je jedna možnost. Pokud nemáte tolik kontaktů v newsletteru, zkuste najít inspiraci v tomto seznamu:

  • nasdílíme vám to na sociální sítě (v případě, že máte zajímavý počet fanoušků)
  • napíšeme o vás na náš blog
  • dáme vám odkaz dna stránku Napsali o nás
  • můžeme s vámi udělat rozhovor
  • můžeme zařídit odkaz z třetího webu
  • můžeme vás zmínit v jiném médiu, které o nás napíše
  • můžeme vás zmínit ve videu, které chystáme (či v podcastu)
  • můžeme vám dát logo mezi partnery projektu
  • chystáme něco a v tom něčem vás můžeme zpropagovat

Vypadat to ale může i takto:

Ahoj, Jirko,

napadlo mě ti napsat, protože se jsme v X dostali k hodně zajímavé statistice. Celých 7/9 českých e-shopařů jezdí v červeném autě. Vyšlo to z našeho průzkumu mezi 10 000 e-shopaři z Česka.

Myslím si, že by to pro tvoje čtenáře mohlo být hodně zajímavé, protože jsou to e-shopaři a třeba by si také koupili červené auto. Co o tom napsat článek či vytvořit infografiku?

Za odměnu bychom tam chtěli mít odkaz na náš web a krátké představení, co děláme.

Pokud statistiky nemáte, opět pomůže seznam s inspirací navíc:

  • máme super nástroj, který může hodně usnadnit práci většině e-shopařů
  • dokončili jsme zakázku a rádi se podělíme o náhled do její realizace, čímž můžeme inspirovat tvé čtenáře
  • jeden z našich klientů má za sebou super příběh, můžeme jej pro tebe sepsat
  • máme zahraničního klienta, kteří řeší trochu jiné problémy, které si Češi nedokáží ani představit, co o tom napsat článek?
  • získali jsme obrovskou investici, můžeme rozebrat, co nám v tom pomohlo a jak to někdo může zkusit taky

A mnoho dalšího. Dávám příklad jen z toho, co by se hodilo na Mladého podnikatele. Vy tak ale můžete přemýšlet u všech webů.

Co jejich publikum uvítá? Můžete jim nějak pomoci? Přinesete jim nějakou hodnotu? Naučíte je něco? Pobavíte je něčím? Dáte jim nějakou inspiraci?

A co provozovatelé toho webu? Získají díky tomu obsah, který se bude šířit zcela sám? Pomůže mu to zvýšit návštěvnost? Získat nové čtenáře? Zpropagovat svou značku? Prodat více inzerce?

Nemusí to být ani článek. Může to být něco takového:

Co jsme získali? Člověk, který je ve svém oboru poměrně známý a kterého sleduje hodně lidí, doporučuje naše rozhovory (a lehtá mi ego). K tomu jsem s ním už točil videorozhovor, který měl úspěch, takže osobní videopozvánka může fanoušky potěšit. A je to něco úplně jiného než strohá tiskovka.

Takže znovu…

  • Zapomeňte na sebe. Vaše potřeby nikoho nezajímají.
  • Myslete na ty, po kterých něco chcete. Protože jejich potřeby je zajímají nejvíc.
  • Hledejte win-win řešení. Získejte, co chcete, ale dejte i to, co chce druhá strana.
  • Buďte kreativní. Nebuďte nudní, nedržte se standardů, zkuste vymyslet něco sexy.
  • Zapomeňte na slovo „zadarmo“. Vymažte ho ze své hlavy. Něco dát musíte – svůj čas, zajímavá data, know-how apod.
  • Myslete komplexně. Zeširoka. Zapojte do toho vše, co máte k dispozici. Neomezujte se jen na to, co je zřejmé.
  • Neproste. Tvořte.

Třeba díky tomu zaujmete více médií. Třeba právě díky tomu získáte nové zákazníky. Držím palce.

Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Lili

1. 2. 2016

Komentáře čtenářů:

Co na můj článek říkáte vy?