5. 5. 2016
Před několika dny jsem v článku o tom, že již rok natáčím videorozhovory pro Mladého podnikatele, avizoval zveřejnění velké novinky. Něčeho, co jsem sám označil za největší a nejriskantnější krok v mém dosavadním podnikání. Dnes vám to prozradím.
Podnikat jsem začal ještě na střední škole. Tehdy jsem založil svoje první větší projekty, některé jsem prodal a začal jsem budovat základy budoucí firmy. iParťák, jehož s.r.o. jsem založil hned po maturitě, svým klientům nabízel tvorbu webových stránek a grafiky, psaní textů, jazykovou korekturu a překlady.
Firma vznikla jako logické pokračování toho, co jsem dělal předtím. Tvořil jsem magazíny a lidé mi často psali, kde beru tak šikovné textaře, programátory a další kolegy. Napadlo mě proto jejich služby sjednotit pod jednu značku a nabízet je jako komplexní balíček, který mnoha internetovým podnikatelům usnadní práci.
iParťák si získal stovky klientů. Byly mezi nimi malé i velké firmy, živnostníci a další. Na webu nám svítily reference od lidí, kteří nás opakovaně využívali nebo nás doporučovali svým klientům. Jan Kvasnička o nás řekl, že je „v Česku opravdu málo firem, které dodávají své výstupy včas a v takové kvalitě“, Pavel Ungr zase, že je „velmi kritický, ale iParťák odvádí dobrou práci i s ohledem na jeho puntičkářství“ a Peter Chodelka zase řekl: „Využívam služby iParťáka na preklady a copywriting takmer pre všetky moje projekty, ktoré mi iba minulý rok vyniesli viac ako 150 000 Kč.“
Během dvou tří let jsme si sáhli na spoustu projektů. Byly to nejčastěji weby na WordPressu, malé i velké, ale úplně nejvíc jsme dělali úpravy již existujících webů a psali texty. Firmě se poměrně dařilo. V prvním celém kalendářním roce její obrat přesáhl 2 miliony. Ve druhém roce se ale něco pokazilo.
Když vám na střední škole začně něco vydělávat peníze a když se díky tomu dokážete i sami uživit, nadchnete se pro to. Začnete v tom vidět obrovský smysl a chcete vydělávat stále víc. Jenomže postupem času z vás to nadšení opadne a vy možná najdete něco nového, co vám třeba nevydělává tolik, ale zase vás to neskutečně baví.
Když jsem v dubnu loňského roku vydával první videorozhovor, nevěděl jsem, že jsem tím zahájil postupný konec iParťáka. Začal jsem se stále více soustředit na Mladého podnikatele, tvořil jsem nový obsah, získával nové kontakty, věnoval se rozvoji webu, jeho marketingu a měl toho zkrátka nad hlavu. Na iParťáka už nebylo tolik času.
Firma fungovala dál. Měli jsme tým skvělých textařů, programátorů (které jsme neustále hledali nové, však to znáte) a dalších super kolegů, kteří s námi spolupracovali externě. V posledních měsících se firmě dařilo natolik, že jsme mohli uvažovat i nad zaměstnáním prvního člověka, který se bude firmě věnovat pravidelně a naplno.
Dokonce jsme přežili i odchod společníka na konci léta 2015. Jeho práci převzala nová kolegyně a firma se i díky její skvělé práci velmi rychle vzchopila. Jenomže já v sobě už několik měsíců dusil něco, co mě velmi trápilo.
Věřím tomu, že pokud chcete vybudovat úspěšnou firmu, musíte pro ni žít. Musíte se jí věnovat naplno a dnes a denně před sebou vidět vizi, které chcete dosáhnout. Já nic takového neměl. Stále více jsem si uvědomoval, že moje pozornost směřuje spíše k Mladému podnikateli a že iParťáka ve své budoucnosti už příliš nevidím.
K tomu jsem po těch 2-3 letech zjistil, že klientský byznys není úplně pro mě. Měl jsem mít každý týden několik schůzek s klienty a společně s nimi jsem měl připravovat tvorbu nového webu. Trápilo mě i to, že firmu oslovovali zejména klienti s malým rozpočtem, takže ji čekal velký rebranding, který by přitáhl klienty větší. Věděl jsem, jak na to, co udělat a jak toho dosáhnout. Problém byl v tom, že jsem nechtěl.
I kdyby dnes iParťáka oslovila Coca-Cola a my díky ní mohli slušně vydělat, nebyl bych šťastný. Trápil jsem se několik měsíců. K tomu se přidaly nějaké osobní a zdravotní problémy, nedostatek kvalitních korektorů a programátorů, což nám bránilo přijímat nové poptávky, a bylo vymalováno.
Pokud máme nabízet prvotřídní službu a pokud máme být pro klienty nejlepším řešením, musíme se firmě naplno věnovat a dnes a denně na ní pracovat. Pokud mají být klienti klidní a spokojení, musí cítit naši sebedůvěru, péči a nadšení. Pokud to nemáme, nejsme pro klienty správnou volbou. A já nechci něco dělat jinak než pořádně.
Jasně, mohl jsem do firmy naverbovat další lidi. Vzít pár brigádníků, posadit je k počítači a nechat je to nějak plácat. Věnoval bych tomu minimum času. Jenomže to mi vůči klientům nepřijde fér a myslím si, že bychom jim nedokázali nabídnout kvalitní práci.
Také jsem mohl firmu prodat. Dokonce jsem měl i dvě nabídky. Jenomže iParťák je spojený s mým jménem a já celou dobu říkám, jak chceme dělat věci jinak, jak si zakládáme na přístupu ke klientovi a jaká je naše filosofie. Pak firmu střelím jiné firmě a budu se tvářit, že je všechno v pohodě. Žádná z těch nabídek mě ani nepřesvědčila o tom, že by iParťák byl ve správných rukou. A upřímně, děsila mě i myšlenka, že strávím spoustu času řešením nějakého prodeje, když jsem se už konečně chtěl věnovat něčemu jinému.
iParťák svou práci odvedl. A odvedl ji podle mě dobře. I on udělal pár chyb a jako každá firma i on někoho zklamal, ale myslím si, že se nemá za co stydět. A takovou pověst bych chtěl, aby měl už navždy.
Ve skutečnosti už poměrně dlouho nové klienty nepřijímáme. V některých službách to bylo kvůli nedostatečným kapacitám, ale v jeden moment jsem zastavil naprosto vše. Udělal jsem tlustou čáru a firma už jen dodělávala rozdělanou práci. Nechtěl jsem moje rozhodnutí zveřejnit do té doby, dokud nebude vše doděláno. Nepřišlo mi správné děsit aktuální klienty, kteří od nás ještě neměli dokončenou práci, tím, že už skoro nefungujeme. Chtěl jsem vše v klidu a kvalitně dodělat, a pak to pustit do světa. V těchto dnech se odevzdává poslední práce.
Jen od začátku roku jsme odmítli klienty za stovky tisíc. Stálým klientům jsme pomohli ještě s několika věcmi. Udělali jsme to tak, abychom splnili vše, co jsme slíbili, a abychom po sobě nenechali rozdělanou práci. I nadále řešíme případné reklamace, problémy apod. Nic nového ale nepřijímáme.
Musím říct, že to byl a furt je zvláštní pocit. Moc článků o tom, jak zavřít firmu a dokončit všechnu práci, na internetu nenajdete. 🙂 Ale snažili jsme se to udělat co nejlépe a nejsprávněji.
Proč jsem iParťáka zavřel, jsem vám již prozradil. Moje myšlenky jsou jinde a od doby, co se Mladému podnikateli věnuji naplno, krásně roste a přinásí super výsledky. Kdybych ale dnes měl iParťáka zakládat znovu, spoustu věcí bych udělal jinak.
Protože věřím, že se stejných chyb může dopustit i někdo jiný, připravil jsem pro vás celou sérii článků, ve kterých budu ty největší rozebírat. Dozvíte se, co jsme udělali špatně, co to mělo za následky, co bych zpětně udělal jinak a kde jsme ztráceli nejvíce peněz. Články jsem psal velmi otevřeně, na rovinu a bez jakékoliv přetvářky. Přiznám chyby, nad kterými i já dnes kroutím hlavou.
Pokud bych měl začít znovu, ihned bych změnil několik věcí:
A největší chyba, kterou si dodnes vyčítám ze všeho nejvíc: Pokud vás to nedělá šťastným, vykašlete se na to. Já se na to měl vykašlat už někdy před rokem. Měl jsem to rozhodnutí udělat dříve, protože bych si možná nezpůsobil problémy ze žaludkem a možná bych za tu dobu mohl udělat více práce někde jinde. Tehdy mi v tom bránilo mnoho věcí. Strach, snaha nějak to zvládnout apod. Horší a nezodpovědnější by ale bylo, kdybych to rozhodnutí neudělal vůbec.
Hodně lidí se dnes bojí udělat krok do neznáma. Bojíme se, že přijdeme o peníze, že nás ostatní budou považovat za blázny, že se nedokážeme uživit nebo že novou příležitost nedokážeme využít naplno. Strachy nás ovládají, a to má za následek, že mnozí z nás ten krok nikdy neudělají.
Já jej udělal a první měsíce byly strašné. Řešil jsem jen problémy, musel jsem posílat e-maily, že končíme, a čekalo mě spoustu nepříjemných věcí. Firma měla vysoké měsíční náklady a najednou nevydělávala skoro vůbec nic, protože nové zakázky nepřijímala. Každý měsíc prodělávala a já musel dobře počítat, aby se to všechno zvládlo.
Finančně jsem si pohoršil neskutečně. Stálo mě to řádově stovky tisíc. Z dlouhodobého hlediska možná víc, ale nechci počítat něco, co nevím, zda bych vydělal. Vím jen to, že jsem zavřel firmu, která fungovala a která mohla ještě růst. Zavřel jsem ji proto, že jsem se chtěl věnovat něčemu jinému. Když jsem to udělal, lidé začali to „něco jiné“ podstatně víc oceňovat, chválit, doporučovat, zvedla se tomu návštěvnost i zisk a já zase mohl vstávat s nadšením.
Nevím, zda ve 23 letech mohu rozdávat životní rady, ale pokud i vy chcete udělat nějaký velký krok, zkuste to. Já se nejvíc bál toho, že bych si jednou vyčítal, proč jsem ten krok tehdy neudělal. Mám teď spoustu plánů, které nejčastěji souvisí s Mladým podnikatelem. Chci inspirovat internetové podnikatele a všechny, co se chtějí vzdělávat v online marketingu. Chtěl bych na český internet přinést více českého know-how a příběhů úspěšných, ale třeba i neúspěšných lidí. A díky tomu bych chtěl zlepšit třeba i to vaše podnikání. 🙂
Pokud si chcete o mé aktuální práci a plánech do budoucna přečíst víc, můžete to udělat v tomto rozhovoru pro Shoptet.
Poděkování
Děkuji všem klientům, kteří kdy využili naše služby. Děkuji jim za to, že nám svěřili svoje projekty a že jsme pro ně mohli odvést maximum. Pokud jsme některé z nich zklamali, omlouvám se a mrzí mě, že to nestihneme napravit.
Děkuji všem textařům, korektorům, překladatelů, programátorům, kodérům, grafikům a dalším, co nám pomáhali s realizací zakázek a co si s námi prošli mnohdy velmi těžkými chvílemi. Hodně jsem se od vás naučil.
Děkuji všem těm, co nás kdy někomu doporučili. To byla pro mě největší známka toho, že jdeme správným směrem. Mnozí z Vás nám skutečně přivedli nové klienti a pro nás to byla obrovská zodpovědnost. Díky za příležitosti a za důvěru.
A díky všem, co mi kdy s iParťákem pomohli a co mě kdy v jeho tvorbě podpořili. Kdoví, třeba se k němu v budoucnu ještě vrátím. Tu myšlenku v hlavě mám. Tentokrát ale jinak.
Seriál o chybách iParťáka – nové díly:
5. 5. 2016
Přeji Vám ať Mladý Podnikatel jen vzrůstá. A už se těším na sérií článků kde budete rozebírat chyby, kterých by se začínající podnikatelé mohly dopustit. Opravdu jsem rád, že jsem na Mladého podnikatele respektive pak i na tento blog a na vás narazil, protože pro mě jste velmi inspirující člověk a dáváte mi vašimi články Motivaci jak do pracovních záležitostí tak i k životu. Určitě přeji do budoucna hodně úspěchů a taky hodně dobrých čtenářů.
Hodně překvapivý článek, ale díky za něj, člověk si poté uvědomí spoustu věcí a donutil mě zamyslet se, co mě naplňuje a dělá šťastným. Mladý podnikatel je můj nejoblíbenější online magazín, poslední dobou opravdu jede a já nestíhám vstřebávat, jen tak dále, tohle tempo se mi líbí :). Hodně štěstí.
Díky.
Při čtení mi spadla brada. Obrovský respekt. Neskutečně fandím. MP je TOP obsahový magazín.
„Nevím, zda ve 23 letech mohu rozdávat životní rady…“ …no, jéje… na nic jsem se dlouho víc netěšil, než se teď těším na tu sérii článků, sem s nimi.
Jirko,
úplne chápem tvoje rozhodnutie. Ja podobné urobím v tomto mesiaci. Mám projekt, na ktorom som pracoval posledného 1,5 roku, do ktorého som dal niekoľko stotisíc, ktoré som proste vyhodil z okna. Mala to byť reinkarnácia e-shopu, ktorý mi dlhodobo upadal. Lenže ja som si uvedomil, že proste toto nie je sortiment, čo ma napĺňa, trh je presýtený a bez toho driveu a toho, že ťa tá činnosť baví sa jednoducho nedá byť úspešný. Nový e-shop som teda nespustil a zavriem aj ten súčasný, nech sa môžem sústrediť na inú činnosť. Nie je to ľahké, urobiť také rozhodnutie, ale aj to sa stáva. Tiež som si to mohol uvedomiť pred rokom, ale „lepší pozdě nežli později“. Mám to proste rovnako, ako ty.
iParťáka som mal v záložke pre nejaký budúci projekt, kde som chcel využiť copywriting, ale budem sa musieť poobzerať niekde inde :). Ak budeš mať chuť, kľudne mi môžeš poslať kontakt na nejakého šikovného copywritera/copywriterov, s ktorými si spolupracoval a bol spokojný a ktorí sú za rozumné peniaze.
Inak MP sledujem, aj tento tvoj blog a som rád, že toto všetko tvoríš, držím ti palce, aby sa ti aj MP podarilo nejako rozumne monetizovať :).
S pozdravom,
Jano
Respekt, Jiří. Fakt.
Ať se daří Jirko v další etapě podnikání a klobouk dolů za takové nelehlé rozhodnutí.
Odvážné rozhodnutí. Ne každý na něj má a ne každý si udělá vlastní sebereflexi. Není to jen o zisku, jsou firmy co zisk a svoji existenci drží nad vodou roky, a pak přijde jejich doba. Koneckoců Apple Inc. taky nevydělával hned, byl před krachem, ale Jobs, Wozniak a Wayne tomu věřili do posledního dechu.
Líbí se mi, že si uvědomuješ, že podnikání musí bavit, musí ti dávat smysl bytí.
Přeji hodně štěstí v nové lásce.
Kloubouk dolů. Opravdu jeden z nejlepších článků co jsem za poslední dobu četl.
Ta zdravá seberefexe, podnikatelská mysl, a upřímnost co v sobě máš mě úplně odzbrojila.
Přeji Ti mnoho dalších úspěchů, které jsou i nepochybně budou.
Nedá se nic dělat, musím smeknout… V tvém věku jsi ušel obrovský kus cesty, neustále se učíš a máš odvahu. Už jenom to, že jsi firmu neprodal ale zavřel je obdivuhodné.
Držím pěsti a těším se na další články.
Ohromný respekt a gratulace. Čtu MP už celkem pravidelně a to mám na mušce content takových jmén jako je Hubspot, Unbounce, Copyblogger, Crazy Egg, Practical Ecommerce nebo Kissmetrics. Všechno to jsou TOP zdroje informací o internetovém podnikání, ale v češtině pro místní trh se zkušenostma lokálních podnikatelů je MP prakticky monopol. Jde správným směrem, má potenciál a pokud tě baví, tak to půjde samo. Držím palce!
Klienti: problém není v definici nebo v oslovování klientů. Problém je, že nemáš vlastní projekty, které prokážou schopnosti.
Pokud se věnuješ psaní magazínů, můžeš uspět pouze v novinářském oboru. Nikoliv tam, kde je třeba marketing či programování.
Pokud nemáš své vlastní úspěšné projekty z oboru, ve kterém hledáš klienty, nemáš šanci se z low costu dostat.
Větší klienti vyžaduji prokázání schopnosti a ne hezkou reklamu na vlastní služby. (Přiznejme si, že web na WP postaví každý a není určen pro větší hráče.)
Méně služeb: není třeba, pokud jsou lidé
Lidé: Schopní lidé nechtějí dělat pořád stejnou věc, proto ti utíkali. Schopní lidé hledají výzvy a to prostě u low costů nenajdou a stavení WP webů.
A se vším ostatním je to pořád stejné.
Důvod proč to dopadlo takto, je ten, že jsi novinářský typ a IT tě defacto obchází kolem.
O mě: minulý rok jsem měl obrat přes 10 mega, starám se o několik větších webů a vlastním několik svých projektů, také dělám další IT oboy a pohybují se na darknetu. A mám < 30 roků.
iPartak byl docela zajímavý low cost project. Viděl jsem ale texty dodané klientům iPartaka tzv. „magazínové články“ a taky nějaké „korporátní texty na firemní weby“ bylo to bohužel dosti slabé, takové ty nízkonákladové texty bez jiskry a bez ducha, něco co bych získal od studentů z webtrhu nebo z jaspravim od amatérů. Nic ve zlém, jenom můj názor, ale bylo to zklamání. Chápu že kvalitní článek napíše jenom ten, kdo rozumí téme a baví ho o tom psát, najít a zaplatit takové lidi není snadné. Takže copywriting od iPartak nic moc, sorry. Ale líbili se mi ty služby kolem WordPress, ty byly super, takže díky moc iPartaku budeš mi chybět 🙂
A díky za tenhle blog, rád jsem si ho pročetl 🙂 ať se daří pane Rostecký 🙂
Když jsem včera do zprávy obdržel odkaz na tenhle článek, dost mě to překvapilo. Jako klient jsem byl s tvorbou magazínů z počátku velmi spokojený. Pak přišla doba, kdy se hlavní činnost přesunula na MP. Rázem šla kvalita služeb dolů, což jsem i já sám dosti pocítil. I přesto, že pak vznikly neshody, máte u mě, pane Rostecký, velký obdiv. Spousta lidí se má od Vás hodně co učit. MP je den ode dne kvalitnější. Je dost znát, že to je oblast, která Vás hodně baví. Držím palce, ať nadšení vydrží a čtenáři přibývají!
dark: obratem argumentují tak leda zaměstnanci, nebo šmejdi oblbující naivky
Velký respekt! Držím palce v rozvoji MP 😉
NESOUHLAS! hm, článek je napsán pěkně, zní i filosoficky, ale připadá mi jako neskutečné PR. Doporučil jsem iPartaka na základě jím publikovaných referencí. Potřebovali jsme trochu složitější instanci WP. Výsledkem byla nekonečná série bugů, katastrofální komunikace s programátory, kteří nikdy nechtěli uznat chybu, neaktivita apod.. Nemožnost se potkat, vysvětlit, opravit. Výsledekem je nyní WP, který neobsahuje ani funkce původního webu, nejde aktualizovat CMS ani pluginy neboť pluginy jsou naprosto šíleně napsané, nelze nahrát nové pluginy protože kolidují se starými a dokonce se „bijou“ mezi sebou. Včera jsem chtěl aplikovat aspon zabezpečovací plugin a po zjištění další a dalších problémů si chci aspon takto ulevit. Líbí se mi autorova sebereflexe, ale zároven ji vnímam jako docela manipulativní, protože vyznívá způsobem – vše jsme uměli, ale neměli jsme chuť. Ve skutečnosti zmíněný projekt byl pravý opak. Chyby na všech frontách. Respektoval bych velmi tento článek pokud by přiznal reálné chyby – to zde ale nevidím. Spíš mi to připadá jako snaha zamést vše pod koberec. Nicméně videím fandím, ta uznávám že jsou dobrá…
Páni. Když jsi zmiňoval změnu, čekal jsem všelicos, ale tohle mě nenapadlo.
Popravdě mi trochu bylo divný, proč odkaz na iParťáka zmizel z tvého Twitterového účtu a že tak dlouho máte u objednávek poznámku o nepřijímání nových zakázek. Respekt, že jsi měl koule na to se takhle rozhoupat.
Na tu sérii článků se budu těšit 🙂